שלום, אורח
קטגוריות
תיקון הלב לאור הקבלה
אסף משה בילר
השעור × יתן ב"מודעות" במסגרת סדרת "× קודת החיבור" ומדבר על "התיקון האחרון", המלכות של המלכות, לב האבן.
תיקון הלב עם ר\' אסף משה בילר
במ× יין עשר הספירות הקדושות, הלב של× ו הוא ספירת המלכות. 10 הספירות הן הכוחות רוח× יים שמהם מורכב הטבע הגשמי והרוח× י. הטבע של האטומים בעולם, ב× פש, ב× שמה. לפי תורת הקבלה כל המציאות היא הרכב רוח× י של עשרה כוחות, ממשות של מציאות. ספירה תחתו× ה מלכות, מהי? הרצון, הרצון של האדם. כאשר לדוגמא, אדם רוצה לאכול, מסבירים המקובלים, זוהי למעשה פעולה של זיווג, בפשט החומרי זה מציאות של אוכל וגוף, ברוח× י, מאכל = מלאכ, כוח רוח× י, × יצוץ של קדושה. כשאדם רוצה לאכול, יש לו רצון לדבר, מתוכ רצון זה הוא בו× ה כלי לקבל את האוכל, אילולי הרצון לא היה × וצר הכלי. מאכל או כל שפע אלוקי אחר, × שימה, אהבה, תשומת לב, שקט, כל תע× וג הוא שפע אלוקי והוא × ועד על מ× ת לקבלו.
מדוע ברא הקב"ה את העולם? תשובתחוכמת הקבלה, כדי ליה× ות ל× בראיו, מטרת הבריאה היא לע× ג ל× בראיו. לכן המציא עולם תע× וגות ו× תן ל× ו רצון לקבל את השפע. אם יש כוס מים מול אדם, הצמא, הרצון שלו לדבר זה הכלי לקבל את השפע האלוקי . אם אין רצון, אין כלי. באופן פיזי יכול האדם לשתות אכ לא יהיה חיבור רוח× י. רצון זה הוא למעשה חיסרון, אדם רעב יש לו חיסרון למזון, אדם בודד יש לו חיסרון לאהבה. חיסרון הוא פתח. × פתח מקום ב× פש שיכול להכיל ורוצה להכיל משהו מבחוץ. פתיחה זאת, הרצון הוא הכלי לקבלת השפע. "הפרה רוצה ליי× ק יותר ממה שהעגל רוצה לי× וק" , אכ העגל חייב לרצות לי× וק. אי אפשר לתת למישהו משהו בלי שירצה. הרצון הוא הכלי. כל הבריאה היא שילוב של אורות וכלים. רצו× ות של ב× י האדם והשפע אור אי× סוף של הבורא. הרצון × קרא מלכות, ספירת המלכות היא הכלי לקבלת השפע.
הלב הוא המלכות של הגוף
אם אדם קם בבוקר ויש בו רצון, לדוגמא לאוטו חדש, הרצון × קרא מלכות כי הוא מולכ על ההת× הלות עד לקבלת השפע, הוא ממלא אחרי מצוות המלכ, הרצון שלו. הוא עובר תהליכ של בירור על מחיר, מצבו בחשבון עד שבסוף האוטו חו× ה בח× יה. הכלי מתמלא באור. הלב, הכל × משכ אליו ויוצא ממ× ו. הוא המרכז הפעיל ש× ותן ת× ועה בשאר האברים. בכדי להבין את השורש של משהו כדאי ללכת אל המקום שבו הוא מופיע בכתובים בפעם הראשו× ה. המקום הראשון שמופיע לב בחומש: "לב האדם רע מ× עוריו". יש הרבה תרעומת על זה, מה רע? בבחי× ת המושג, מגלה הרב אשלג,
רע = רצון עצמי. רצון לקבל לעצמו. הרצון הראשו× י שהאדם ש× ולד איתו זה לקבל לעצמו, אגואיסט. רוצה חום, אהבה... חכמי הסוד אומרים אדם צריכ לתקן את המצב הזה, והתיקון × קרא תיקון הלב.
מסופר בסיפורי מעשיות של רבי × חמן על מלכ שבא אל ב× ו ו× תן לו סלע ע× ק, אמר המלכ ב× י, א× י רוצה לתת לכ את כל מה שיש לי, אם תעלה את הסלע הזה לקומה רביעית תקבל את הירושה. ה× סיכ בכה, וחשב איכ אוכל? מתוכ מצוקתו הופיע מלאכ, ואמר לו: "קח אזמל תפרק חתיכה ותעלה אותה למעלה עד שכל הסלע יעלה למעלה". זה סוד תיקון הלב, חלק, חלק.
הפיכת הרצון לצי× ור
הרב אשלג מסביר בשביל חיבור × כון של הכלי והאור צריכ התבו× × ות בטבע שלהם. האור הוא מהבורא, כולו × תי× ה, אין לו קבלה כלל, טוב ומיטיב. מולו × יצב האדם שהוא רצון שכולו קבלה לעצמו וב× יהם יש שי× וי צורה, זה לא מתחבר, מ× וגד. ברוח× י, שי× וי הצורה יוצר פרוד. כשמ× סים לחבר, האור מיד מסתלק מהכלי. אדם מושכ אור והשפע מיד × משכ לתוכ הכלי, אכ מכיוון שרצה רק לעצמו, מטבע הכלי, האור ה× כ× ס מרגיש לא שייכ ומסתלק. הרצון × שאר ריק. במובן הפיזי אדם × היה שבע אכ מבחי× ה רוח× ית, ה× יצוץ הסתלק. אדם שרוצה ליצור חיבור אמיתי, צריכ שגם טבע הכלי יהיה × תי× ה, איכ יעשה זאת? יש× ה את הרצון לקבל לרצון לקבל על מ× ת לתת, רצון לקבל על מ× ת להשפיע, בכל דבר ודבר. הכוו× ה הפ× ימית היא קובעת, מה שיש לו בלב, מה רצו× ו בפעולה יקבע אם יהיה חיבור או הסתלקות. א× י אוכל על מ× ת שיהיה לי כוח לעזור או לטפל בילדי ... רצון הופכ צי× ור (היפוכ אותיות), כלי ששפע × מצא בו, כוס מלאה אם לא × יגע בה ה× וזל יתעפש , צי× ור הוא כל הזמן בזרימה, אין לו שום דבר משל עצמו, רק מעביר ותמיד מלא, מתחדש כל הזמן. זה השורש של תיקון רוח× י של כל מעשה, הפיכת הרצון לקבל לרצון לקבל על מ× ת לתת, להשפיע. לאמץ הב× ה זאת ללב ולהתבו× ן ככ בכל צעד בחיים. בכל דבר לשאול איכ א× י יכול לתת? לקדש את הרצון שבעזרתו × יתן להעביר ל× תי× ה, להשפעה.
תיקון הכוו× ה
הקב"ה רוצה את הלב, הרחמן מבקש את הלב, לא את המעשים אלא את הפ× ימיות, הרצון. המעשה יכול להיות אותו מעשה, אבל הכוו× ה מבדילה. הקב"ה בוחן לבבות. מבחוץ אדם יכול להראות × ותן אכ בפ× ים זה הכל קבלה לעצמו, את זה יכול לראות רק בוחן הלבבות. כשילד × ולד מאחלים שיזכה לתורה, חופה ומעשים טובים. שואלים מה ע× יין בברכה? למה חופה קודמת? בעצם רק אחרי שאדם × כ× ס לזוגיות מעשיו × בח× ים כמעשים טובים, מפ× י שרק אז הוא הופכ למשפיע. רק אז הבחי× ה היא אמיתית.
ההתעוררות הלב הוא עיקר ויסוד הכל. ככ שהתיקון האמיתי הוא תיקון הלב. רבי × חמן כותב על התפילה, תשומת הלב בורחת במהלכ התפילה, כי התפילות זהות 3 פעמים ביום, זאת התמודדות קשה. למרות שהאריז"ל אמר שאין שום תפילה זהה לש× יה, ודוד המלכ אמר "וא× י תפילה" לא א× י מתפלל אלא א× י תפילה כפי שבאתי ככ תפילתי. יש עצה מרבי × חמן ב× ושא והיא שלא להשגיח על בלבולים והרהורים שבתפילה כלל כי בוחן הלבבות הוא יודע אמת לאמיתה. שאף על פי מחשבות זרות, פ× ימיות מחשבתו לה\' לבדו, כי כוו× תו באמת לה\' יתברכ ומקבל תפילתו באהבה. ועל זה × אמר כי רבות מחשבות בלב איש ועצת ה\' היא תקום. ה\' יודע את הרצון הפ× ימי ולכן העבודה האמיתית היא על ה× קודה שבלב. כמובן שמלבד חשיבות הכוו× ה שבלב חשובים גם המעשים. לתקן את הלב, לתקן את הרצון, זאת עבודה ארוכה בשלבים, אכ אדם יכול גם לק× ות את עולמו בשעה אחת.
סיפור
מסופר על אלעזר בן דרודיה שהיה לו רצון לקבל לעצמו גדול מאד, איש שפל, בעל תאווה חזקה ל× שים. יום אחד שמע שיש אישה בקצה העולם, עבור 10 זהובים תיתן לו משהו מיוחד במי× ו. החליט שחייב להשיג אותה. כשהגיע אליה שוחחו קצת וסיפר לה איכ התאמץ לחסוכ כסף על מ× ת להגיע אליה. האישה התבו× × ה בו ואמרה כ× ראה שלכ באמת אין תיקון, אתה אבוד... באותו רגע הזדעזע למשמע דבריה. יצא החוצה וצעק לשמים לרחמים ואלו ע× ו מה ל× ו לבקש עליכ רחמים וכ× "ל האדמה וההרים... כולם דחו אותו. אחרי שראה שאין מי שיעזור לו, × פל על רצפה ופרץ בבכי × וראי. באותו רגע הבין את מקומו ואת הטעות שלו ועשה תשובה. מעוצמת התשובה פרחה × שמתו. ואז יצאה בת קול ואמרה רבי אלעזר מזומן לעולם הבא. רבי יהודה ה× שיא ששמע את זה בכה ואמר, יש מי שקו× ה את עולמו ברגע אחד. האר"י מגלה ל× ו סוד על סיפור זה.
היה כהן גדול בבית המקדש, יוח× ן כהן גדול. היה × עלה ביותר, אחרי 70 ש× ה עזב את התורה ו× עשה כופר בעיקר האמו× ה. למעשה במשכ 70 ש× ה עשה את הדברים כדי לקבל שכר. בזמן תפילת × פילת אפיים החליפו את × שמת ש× יהם בשמיים. סיפור זה בא להראות את ע× יין הכוו× ה. גם מצד ההלכה, כתוב שאדם עושה מצווה יעשה בכוו× ה ולעיתים ללא כוו× ה לא יצא במצווה. מצווה, זה לצוות, לחבר, חיבור רוח× י שיוצר מצב של אחדות במציאות.
להקשיב ללב
יש× ו המושג של להקשיב ללב, ההב× ה שהלב הוא מרכז, עיקר התיקון, וצריכ להבין מתי צריכ להקשיב ללב. א× ח× ו במציאות של בלבול, אדם גדל בלי הדרכה רוח× ית בבית, ובסביבה, לא למד שיש לו ישות רוח× ית, אלא רק שיש לו גוף, הישגים ויכולות, יש לו תפקיד, להיות הכי טוב, מצטיין. במהלכ החיים הוא יכול לרכוש את ההב× ה שהגוף הפיזי הוא רק קליפות, עבד כי ימלוכ, הגוף הופכ לשולט במקום שה× שמה תמלוכ. השי× וי שצריכ לבצע הוא שהגוף ישרת את ה× שמה. יש× ה דרכ תורה ויש× ה דרכ ייסורים. דרכ תורה = הוראה רוח× ית, להבין שאתה × שמה קדושה, חלק אלוק ממעל, להבין מה הרצו× ות של ה× שמה וכיצד מקדשים את הגוף עם הרצו× ות האלו. דרכ ייסורים = הולכ ו× תקל בקיר × ופל לבור ושוב ושוב ... עד שעולים על המסלול. זה בדרכ כלל תהליכ מעורב דרכ תורה ודרכ ייסורים, תמיד יש גם לימוד וגם קירות ש× תקלים בהם, הלימוד אי× ו מושלם. "את אשר יאהב ה\' יוכיח".
מתוכ ככ × ולד המושג להקשיב ללב, שאדם יבין לאן הוא הולכ בעולם כשהכול מסתיר את זה ממ× ו, הלב צועק לא רוצה רק את העולם הגשמי המבולבל הזה. אולם לרוב הרצו× ות של הלב מקולקלים אבל הם לפחות אמיתיים, לא מדומיי× ים. בגלל שאין הכוו× ה רוח× ית צריכ להקשיב ללב. אבל צריכ לדעת שבדרכ הרוח× ית יש מלכ שזה ר"ת מח, לב, כבד, כשהמוח שולט על לב. צריכ להגיע למצב שהמח הוא המדריכ ואז בסופו של דבר אחרי התיקון אפשר לחזור ולהקשיב ללב, כי הלב מתוקן ואז יש איחוד מוח ולב, שיש רצון לתת ולא רק לקבל לעצמו. לשים בראש מה × כון, מה אמת, מה קדוש.
התיקון יבוא דרכ ע× ווה
העיקרון שלמד× ו לפי תורת הקבלה הוא שא× ח× ו רוצים להיות משפיעים. אדם מקבל הב× ה מתוכ הרצאה, ספר, חבר ומבין שהוא צריכ לא להיות כעסן, גאוותן, הוא מבין שזה × כון, אכ עכשיו הוא צריכ להוריד את זה ללב. זה לא פעולה פשוטה כי הרצו× ות של× ו הם לא בידים של× ו ברובד מסוים. יש עדיין בפ× ים רצון ישן בסיסי אגואיסטי שלא עובר כל ככ מהר. הרצון של× ו הוא מהקב"ה, אם אדם היה מחליט מה הוא רוצה היה מחליט רק טוב וזהו, לתת. אכ את שורש הרצון רק אחד יכול לתקן, מי ש× תן לכ אותו. אותה מהות רוח× ית היא יכולה לתקן. זה × קרא לב האבן. מקור הרצו× ות שוכן בלב. בתוכ הלב גם יש חלוקה ל 10 ספירות, מלכות של המלכות זה לב האבן, בלב האבן לא יכולים לגעת. אדם צריכ למצוא חן במרומים, כדאי שיגידו, מגיע לו, הוא התייגע, תיקן את ה-9 לכן מש× ים לו גם את לב האבן. × וצרה מציאות רוח× ית שמוכ× ה ללידת הדבר הבא. אדם כדי לזכות לתיקון צריכ לזכות לע× ווה. הקושי הכי גדול הוא תיקון הלב, להפוכ את ה× קודה הפ× ימית של הרצון לקבל לעצמו לרצון להשפיע. הבעל שם טוב לפ× י מותו צעק "אח, עולם עולם איכ דילגתי מעלייכ" ומיד ביקש מבורא עולם שיציל אותו מרגל גאווה. גם ברגע האחרון יש לאדם חשש שאולי הייתה בו גאווה. אם אדם הצליח בעבודה הרוח× ית הזאת הוא יכול ליפול ברגע למקום שבו יחשוב א× י עשיתי את זה, ואז כל העבודה × ופלת על הגאווה. המסע הרוח× י חייב להסתיים שהצעד האחרון לא יעשה על יד האדם, את לב האבן יתקן רק הקב"ה. אם הוא מגיע ל× קודה הזאת בלי הע× ווה המתאימה זה לא יקרה. בסופו של דבר ע× ווה היא שורש התיקון.
הרמז שבאבן
אבן טומ× ת בתוכה הרבה משמעויות: הסתרה , חסימה (על הבאר), עצירה של שפע, אכ גם אבן השתייה שהיא קודש הקודשים, המקור של העולם. אבן = אב ובן. זה סוד הריבוי והצמיחה, סמל להמשכיות, שפע רוח× י וגשמי. בתפילה יש שיר "טהר ליב× ו לעבדכ באמת..." אתה מטהר את ליב× ו, אדם יעשה הכל עד ה× קודה ואז יוותר על עצמו לחלוטין ואז המהות הרוח× ית תטהר את ליב× ו. המילה באמת, מעבר לפשט היא מציאות של כל הכלים הרוח× יים. כ× גד כל איבר יש אות, מ-א עד-ת ובאמצע-מ = אמת, זה דבר שלם, כולל את הכל. "לעבדכ באמת" זה עם כל הכוחות והכלים וכל האיברים עם כולי בכולי. כלים= רצו× ות, באמת זאת אומרת בכל הכלים, שכל הרצו× ות יהיה בשבילכ. בקריאת שמע א× ח× ו אומרים יהיו הדברים האלה על ללבכ, למה על ולא בתוכ, יש פירוש, תשים הכל על הלב וכשהאבן תוסר מהלב הכל ייפול פ× ימה. אם יוסר לב האבן העבודה תהיה שלמה. מתחת לאות-א מסתתרת האות האחרו× ה-ת מתחת ל-ב מסתתרת א מתחת ל-× מסתתרת מ
אבן = אמת, מתחת לאבן × מצאת האמת שלימות התיקון. ה× ביא יחזקאל מביא ב× בואת אחרית הימים:"ולקחתי אתכם מהגויים וקיבצתי אתכם מכל הארצות והבאתי אתכם אל אדמתכם, וזרקתי עליכם מים טהורים וטהרתם מכל טומאתכם ומכל גילוליכם אטהר אתכם ו× תתי לכם לב חדש ורוח חדשה אתן בקרבכם והסירותי את לב האבן מקרבכם ו× תתי לכם לב בשר".
אודות "מודעות" מרכז ללימוד קבלה ופנ ימיות ה
התחבר לשליחת תגובה
לא פורסמו עדיין תגובות למאמר זה